Mikä olikaan paras liiketoimintasovellus?

Paras liiketoimintasovellus?
Salesforce vai Dynamics 365? Monesti tuntuisi luontevalta lähteä liikkeelle teknologiasta ja miettiä miten se voisi auttaa liiketoimintaamme.
Entä jos kuitenkin miettisit mitä nyt teette ja mitä haluaisitte tehdä tulevaisuudessa? Kilauta kaverille voi olla ihan varteenotettava neuvo, jos haluaa kuulla missä jotkut muut ovat yritystänne edellä. Noistahan voi laatia listan erilaisista vaatimuksista, joita hankittavan järjestelmän on toteutettava. Ei-toiminnallisella puolella vaatimus voi olla vaikkapa se, miten uusi uljas järjestelmä sopeutuu olemassa oleviin järjestelmiin tai johonkin kokonaisuuteen.
Ready Solutions Oy on esimerkiksi tällä hetkellä aika vahvasti Microsoft – orientoinut yritys, käytämme useita erilaisia palveluita ja kulumme muodostuvat kuukausittaisista käyttömaksuista.
Mikä olikaan yrityksen keskeinen liiketoimintaprosessi?
Palautetaan taas mieleen edellisen kirjoituksen tärkein sanoma. Myynti on kaikille yrityksille keskeinen liiketoimintaprosessi. Siinä onnistumista pitää seurata ja toimintaa pystyä johtamaan. Markkinoinnin merkitys varmasti vaihtelee toimialoittain myönnettäköön, mutta haluatko lähettää myyjäsi aseettomina sotaan?
Panostukset markkinointiin voivat siis tuottaa myynnillesi arvokasta tukea, kun he kohtaavat asiakkaiden päättäjiä tai muita hankintaan mahdollisesti vaikuttavia henkilöitä.
Toinen hyötyä tuottava kohde on sopiva teknologiavalintojen kokonaisuus.
Miten hyvin yhteen toimiva teknologiakokonaisuus tuottaa arvoa?
Lähestytään asiaa yksinkertaisen esimerkin kautta. Asiantuntijaorganisaatio tuottaa sisältöä, jonka tavoitellaan aiheuttavan kävijöiden määrän kasvua yrityksen sivustolla ja johtavan lopulta yhteydenottopyyntöön.
Sähköpostipalvelin ja CRM toimivat hyvin yhteen niin, että sähköpostista muodostuu sähköpostiaktiviteetti CRM:n jonoon. Yrityksen sähköpostiosoite voisi olla vaikkapa
sales@company.com ja jono nimeltään ”Sales”.
Kun CRM-käyttäjä käsittelee aktiviteetin, tämä voi heti tehdä päätöksen josko kyseisen sähköpostin perusteella voitaisiin luoda liidi. Markkinointikelpoinen liidi voidaan liittää osaksi jotain markkinointiluetteloa, jonka kohdejoukkona ovat sellaiset liidit joista yritetään muodostaa myyntikelpoisten potentiaalisten asiakkaiden ryhmää.
Tällainen onnistuu pienellä konfiguraatiolla Dynamics 365 – järjestelmässä.

Vastaavasti voitaisiin linkittää esimerkiksi tekstiviestin lähetys henkilölle kolmannen osapuolen palvelun kautta siihen että on syntynyt joku palveluaktiviteettirivi CRM:ään. Kyse on transaktionaalisesti viestinnästä ja sinänsä perusasioista, mutta jollekin se voi olla arvokas tieto että hänen asiaansa edistetään.
Lopuksi
Tärkeää on siis varmistaa se, että hankittavalla järjestelmällä voidaan tehostaa olemassa olevia prosesseja tai tehdä asioita kokonaan uudella tavalla. Modernin järjestelmän hankinnan jälkeen ei kyllä mielellään palaa Excel – aikakauteen ellei hankinnassa ja/tai käyttöönottoprojektissa ole epäonnistuttu pahemman kerran.
Seuraa
Ready Solutions Oy:tä, Dynamics 365 tarinamme viimeisessä osassa tammikuussa aiomme kertoa miten PowerBI tuottaa myyjille ja myynnin johdolle arvokasta tietoa toiminnan onnistumisesta ja aktiviteeteista!
Lisää ajankohtaisia julkaisuja:
Microsoft Cloud Adoption Framework for Azure – Viitekehys Azuren pilvipalveluiden käytön hyötyjen varmistamiseen
Data-analyytikko tukiälyn eli Copilottien aikakaudella.
Mitä on tekoälyavustettu sovelluskehitys? – Lisää tuottavuutta ohjelmistokehitykseen
Microsoft Fabric ja Data Mesh
Fabric kapasiteetinhallinta