Case Salmi Platform – Miten startup-yhtiö hyödyntää Azure data-alustaa ja tekoälyä
Asiakas
Toimiala
Tarjottu asiantuntemus
Tausta
Salmi Platform Oy tarjoaa innovatiivisia analytiikkaratkaisuja matkailu- ja tapahtumajärjestäjille. Salmi Platformin visiona on alusta lähtien ollut tuotteen rakentaminen niin että se mahdollistaa nopean skaalautumisen sekä myynnin myös kotimarkkinoiden ulkopuolelle. Salmi on kasvanut olemassaolonsa ajan noin 100 prosentin vuositahtia. Ready Solutions valikoitui Salmen kumppaniksi data-alustan sekä tekoälypohjaisten palvelujen rakentamiseen.
Toimitus
Ready Solutions toimitti Azure data-alustan asiakkaan käyttöön huomioiden erityisesti datan monimuotoisuuden sekä mahdollisuudet skaalata kuormaa ylös ja alas tarpeiden mukaisesti. Kestävä pohja vaatii osaamista tietomalleista, joita kehitettiin pitkän aikavälin kasvunäkymä mielessä.
Salmella ja salmen asiakkailla on ollut suurta kiinnostusta AI eli tekoälypohjaisiin palveluihin, niitä alettiin kehittämään juuri avatulla Azure OpenAI-palvelulla. Azure OpenAI:ssa saadaan GPT-3.5 ja 4 versioiden laajat kielimallit käyttöön. Kyseiset kielimallit on kansan keskuudessa tunnettu ChatGPT:nä, Azure OpenAI:n sisällä olevat kielimallit toimivat samallaan tapaan. Microsoft Azure -pilvipalvelun kielimallit ovat asiakaskohtaisia, joten kaikki mallille syötetty data pysyy asiakkaan omistuksessa, eikä sitä käytetä julkisten kielimallien koulutuksessa.
Projektissa tekoälyn ensimmäiseksi käyttökohteeksi valittiin asiakaspalautteet ja niille annetut ohjeet.
Teknisesti asiakaspalautteet lähetetään kielimallille käyttämällä Python-ohjelmointikieltä sekä Azure Function App -palvelua. Kielimallin sekä käytettyjen palveluiden valinnat tehtiin kustannustehokkuus ja tietoturvallisuus huomioiden.
Lopputulos
Salmi Platform on jo ennestään käyttänyt Microsoftin Azure -pilvipalvelun tarjoamia datan tallennus- ja käsittelyratkaisuja, joten kielimallin hyödyntämisen osana datankäsittelyä onnistui nopeasti ja helposti. Alkuperäisen suunnitelman lisäksi toteutimme myös lisäkäsittelyn, jossa palautteista eroteltiin adjektiivit ja verbit entistä syvällisempää analyysia varten.
Uutta tekoälytyökalua käyttämällä Salmi Platform voi helposti löytää avainsanoja, joita vastaajat käyttävät puhuessaan tietystä tapahtumasta tai palvelusta. Lisäksi Salmi Platform voi luokitella palautteita positiivisiin, negatiivisiin ja neutraaleihin, mikä auttaa heidän asiakkaitaan tunnistamaan tapahtuman ongelmakohdat nopeasti. Näiden tietojen avulla Salmi Platformin asiakkaat voivat kehittää palveluitaan ja tapahtumiaan, jotta ne vastaavat paremmin heidän asiakkaidensa tarpeita ja odotuksia. Salmi jatkaa Readyn kanssa innovointia tekoälykehityksessä
Asiakasnäkökulma
”Ready Solutions on todella kehityksen kärjessä Azure pilvipalvelun Data & AI puolella. Laaja osaaminen Azuresta aina arkkitehtuurista tekoälypalveluihin asti on ollut kumppanuudessamme tärkeää. Saimme toteutettua ensimmäisen tekoälypohjaisen ratkaisun asiakkaallemme nopeassa aikataulussa. Jatkamme tekoälyn hyödyntämistä yhdessä Readyn kanssa, ja meillä siintää näköpiirissä jo seuraavat hyödyntämisalueet”
Jere Anttalainen, kehitysjohtaja Salmi Platform Oy